Protector status

Laatst kwam er een topic op fetlife langs waar toch enigszins lacherig gedaan werd over de 'titel' Protector die mensen daar wel eens voeren. Als ik dan uitspraken als "smakelijk lachen" zie langs komen, laat ik zo'n topic aan mij voorbij gaan. Toch is het een erg interessant concept binnen de BDSM wereld.

Nu zal iedereen vast wel hun eigen visie hebben over wat een Protector is en wat hij of zij zou moeten doen. Voor mij is een Protector iemand die een ander een beschermende vleugel aanbied. Een persoon die een klankbord kan vormen en feedback geeft over een situatie of persoon. Daarbij heeft het voor mij ook wel een raakvlak en misschien ook wel overlap met wat je een Mentor zou kunnen noemen. Voor mij levert een Mentor kennis en vaardigheden, terwijl de Protector een second opinion over een mogelijk playdate kan geven en een persoon op wiens steun je kan rekenen als je je ergens niet veilig bij voelt. Het raakvlak ligt hem in de voorziening van advies met betrekking tot veiligheid, hetzij op een veilige manier spelen hetzij een visie zonder roze bril over een mogelijke date.

Ik heb zelf iemand die een tijdje over mij gewaakt heeft, en ik ben diegene ook dankbaar geweest daarvoor... zelfs al ging ik nog steeds koppig door met een mogelijk niet zo goede situatie. Ik vond haar neutrale blik op bepaalde situaties, zoals hoe een relatie in bloei maar moeizaam verliep en ik er niet echt héél happy van werd maar ondertussen niet los kon laten. Ik heb zeker veel aan haar gehad, en zelf nu ook af en toe is ze een frisse wind die ik soms kan gebruiken als ik vast zit met mijn gedachten of gevoelens over een situatie.

Ikzelf beschouw me ook al snel iemand die mensen onder zijn hoede neemt, vaak bij vrienden en dan stilletjes een wakend oog, luisterend oor en (ongevraagd) advies te geven. Wat iemand er daarna mee doet is dan doorgaans niet meer relevant voor me, het is dan daarna aan die persoon zelf om er wat mee te doen. Ik voel er me goed bij en het gaat me eigenlijk ook best natuurlijk af dat ik zoiets doe.
En hoe slecht het ook mag klinken, het is in mijn situatie één keer voorgekomen dat diegene bij wie ik een wakend oog hield er een D/s is ontstaan van een korte periode. En doorgaans veroordeel ik het toch best wanneer mensen hun Mentor en/of Protector status misbruiken als een achter deurtje om met iemand te kunnen spelen, ik heb zelf gemerkt dat het blijkbaar soms ook gewoon 'per ongeluk' uit zichzelf kan gaan gebeuren. En ik weet ondertussen van mezelf, dat ik geen foute gast ben (maar dat hoef je niet van mij aan te nemen; Anderen kunnen dat vast ook zeggen, en misschien veel overtuigender).

Ja, er zijn inderdaad mensen die sneaky proberen te zijn om aan 'weerloze groene blaadjes' te komen. Maar als je dat zo'n groot probleem vind, maak deze 'weerloze groene blaadjes' dan bewust van het feit dat dit een mogelijkheid is binnen de BDSM scene. Laat het stukje dat je verdenkt dat EchteMeesterX en WareGoddesZ daar misbruik van maken er lekker gewoon buiten. Als de sub in kwestie gewoon een persoon is, dan diegene zelf waarschijnlijk wel bedenken of die daar gehoor aan wilt geven of niet. Als diegene, na jouw enkele waarschuwing/stuk advies, nog steeds aanpapt en gaat spelen met diegene... then so be it. Zijn of haar keuze, let it go. Net zo voor die EchteMeesterX en WareGoddesZ die dan volgens jouw de situatie aan het misbruiken is. Want allemaal leuk en aardig, maar wat goeds levert het nu uiteindelijk op? Het is misschien leuk voor je dat jij je 'frustraties' hebt kunnen uiten, maar schieten andere mensen er nu werkelijk wat mee op? Misschien heb je wel groot gelijk. Misschien, héél misschien overkwam hen ook precies wat er mij was overkomen. Je weet mogelijk niet de context en de details die erbij een rol hebben gespeeld.

Zelf vind ik het wel hip als ik hoor dat iemand een ander beschermt of van advies voorziet. Ik heb het zelf ontvangen toen ik een groen blaadje was, van meerder mensen ook. En ik ben ze er allemaal dankbaar voor. Time to pay it forward!
-Lumen1987

0 reacties:

Een reactie posten