Poly, open of hoe noem je het?

Ik heb in de afgelopen tijd best wel na zitten denken door mijn eigen situatie en die van een aantal vrienden van me hoe je een relatie classificeert (open, monogaam, polyamoreus) of wanneer je überhaupt zegt dat je een relatie hebt. Ik vind dit best lastig. Ik merk dat sommige banden met mensen heel intiem zijn zonder dat daar meteen een relatie bij zit of soms speel je met iemand en ben je goed bevriend. Waar ligt die grens. Ik ben er inmiddels voor mijn relatie wel uit hoe het zit, maar toch blijft er voor mij een grijs gebied.

Vanaf het begin af aan van mijn relatie hebben we beiden met anderen gespeeld, soms wat seksueel, soms ook niet. Eigenlijk zijn dat vaak losse dingen gebleven en nooit iets vasters geworden. We hebben periodes gehad dat dit regelmatig gebeurde en ook periodes dat het niet of bijna niet gebeurde. Het wisselde maar net wie we tegen kwamen of hoeveel tijd en vooral energie we over hadden naast een druk leven en onze relatie.

We hebben nooit een tweede relatie gehad en ik zie dit ook niet zo snel gebeuren. Wel een D/s op vaste basis, maar niet echt poly. Ik zou mezelf of onze relatie ook niet zo omschrijven. Hij is absoluut open, maar bij poly verwacht ik toch echt andere dingen. Bepaalde dingen die voor mij echt bij een relatie horen die zou ik niet zo snel met iemand anders als Fragile Tension delen. Voor mij zijn dat de belangrijkste dingen die ik nodig heb om iets een relatie te noemen.

Als eerste is voor mij samen slapen een belangrijk punt. De enige met wie ik regelmatig (lees vrijwel iedere nacht) mee in bed slaap is FT. Het is voor mij belangrijk. Ik slaap minder goed als hij er niet is en je ziet elkaar op een kwetsbaar moment. Op dit moment zou ik het ook niet fijn vinden als hij met iemand speelt en daar ook blijft slapen (in ieder geval mee in hetzelfde bed slaapt). Het is voor mij echt iets van ons samen op de een of andere manier.

Een ander punt waar aan ik iets als relatie classificeer is de mate van openheid over de relatie. Als ik niet aan mijn moeder wil vertellen dat ik met iemand een relatie heb, maar het bij vriendschap laat in verhalen is het voor mij eigenlijk geen relatie. Ik merk dat als ik een relatie heb ik dat eigenlijk met iedereen wil delen. Als ik met iemand bevriend ben, seks heb en/of er mee speel dan weet vaak een groot deel van mijn vriendenkring dit wel. Mijn familie, collega's of kennissen absoluut niet. Wil ik ook niet, nog afgezien van het feit dat het ingewikkeld uitleggen is, is het ook iets wat ik gewoon niet wil delen.

Als laatste een vrij obvious gegeven wanneer iets een relatie is. Als je het zelf een relatie noemt. Een vriendin van me heeft naast haar partner een dominant. Ze spreekt hem vrijwel iedere dag, ze zien elkaar vaak, slapen regelmatig bij elkaar, maar ze heeft geen relatie met hem. Voor mij is het dan ook geen relatie. Een andere vriend van me doet precies hetzelfde met een tweede persoon naast zijn primaire relatie, maar noemt het wel een relatie met die tweede persoon. Dan noem ik het wel een relatie.

Voor mij zijn dit wel de belangrijkste dingen die iets een relatie maken. Ik denk dat dit heel subjectief is en ben wel benieuwd naar jullie gedachten hierover. Zijn er dingen waarin voor jullie specifiek het wel of niet hebben van een relatie zit?

0 reacties:

Een reactie posten