Hoe 24/7 is 24/7?

De term 24/7 is redelijk algemeen bekend binnen de BDSM-scene als naam voor een D/s-relatie die altijd doorloopt (24 uur per dag, 7 dagen per week dus). Het is een onderwerp wat mij lang heeft bezig gehouden en waar ik nog steeds veel over nadenk, mede omdat onze D/s toch ook altijd doorloopt. Nu ik heel erg druk ben met mijn studie en we ook nog een huis kopen (sorry iedereen, daarom zo weinig van mijn hand de laatste twee weken), dreigt de D/s weer naar achteren te schuiven, en daarmee ook de goede stappen die we aan het zetten waren. Dat deed mij nadenken over hoe 24/7 een 24/7 D/s eigenlijk is. Met die term bedoel je immers ‘altijd’, maar loopt zo’n D/s ook echt altijd? En zo niet, moet je dan maar andere termen gebruiken?

Mijn eigen ervaring leert me dat het antwoord niet zo eenduidig is als ja of nee. Het hangt er namelijk ook weer vanaf hoe je D/s definieert. Zie je D/s als de echte macht, zonder dat er veel uitingen bij hoeven te lopen? Wat bij ons bijvoorbeeld wel doorloopt, is wie er hoger in de food chain staat, wie uiteindelijk het laatste woord heeft in beslissingen, de ‘grote’ dingen. Ik vraag Romanticide nog steeds toestemming als ik iets wil kopen, en als hij zegt dat iets gaat zoals hij dat wil, dan is dat ook zo. Roept hij bijvoorbeeld dat ik zaterdag dat en dat shirtje aan moet met die ene rok, dan heb ik daar nog steeds naar te luisteren.

Reken je echter ook de ‘kleine’ dingen onder D/s, bijvoorbeeld het toestemming vragen om te slapen of altijd op de grond zitten, dan is het al weer een ander verhaal. Die dingen zouden we graag altijd vasthouden, maar Romanticide vergeet het wel eens, ik vergeet het wel eens, en daarmee gebeurt het weinig wanneer we heel druk zijn. Ik mag gewoon naast hem op de bank ploffen (al wacht ik wel tot hij aangeeft dat ik mag gaan zitten) en ik donder na alweer een hele lange dag regelmatig in slaap zonder daar netjes toestemming voor te hebben gekregen. Als je D/s heel strikt wilt nemen, zou je dus kunnen stellen dat onze D/s niet 24/7 is omdat we periodes hebben waarin het prominenter aanwezig is, en periodes waarin het meer sluimert op de achtergrond.

Nu ben ik zelf sowieso niet zo’n fan van het tot op de letter analyseren van de verschillende benamingen, omdat ik daarbij steeds weer tot de conclusie kom dat termen de lading niet dekken, er ook geen andere term is die die lading wel dekt en ik uiteindelijk dus zonder termen kom te zitten. Mocht je denken “Heb je zo hard termen nodig dan? Je kunt toch ook zonder hokjes?”… Yeah, dat dacht ik ook. Daar volgt nog wel een blogpost over, waarschijnlijk.

Al deze gedachten zoemen door mijn hoofd als ik weer ‘ns tot de conclusie kom dat onze D/s in onze prioriteitenlijst het gevecht met andere zaken als studie, werk en huis verloren heeft. De benaming 24/7 is wel leuk omdat het globale idee overkomt, maar de realiteit is (voor mij i.i.g.) dat het échte 24/7-D/s idee wel leuk is, maar in de praktijk een stuk moeilijker dan het misschien klinkt. Het daadwerkelijk vasthouden van die ‘kleine’ dingen, en dat week na week, ondanks alle andere dingen in je leven? Ik vind het een uitdaging.

Dan heb je natuurlijk de alternatieve benamingen die ik ook langs heb zien komen. Een voorbeeld daarvan, welke ik al op meerdere fora heb gezien, is een 23/7 of een 24/6, waarbij het dus niet elk uur zou zijn, of niet elke dag. Op die manier kun je veel varianten maken, maar ik vraag me persoonlijk af wat het bijdraagt. Als ik zeg dat ik een 23/7 heb, ga ik me zelf afvragen welk uur dat elke dag is, waar we geen D/s hebben. Bij 24/6 het zelfde verhaal met een dag. Ik denk dus dat waar het op neer komt, is dat die termen relatief zijn, en niet zo vreselijk letterlijk genomen moeten worden. Sure, ik hoor altijd lager te zitten en liggen, maar in m’n slaap kruip ik vast wel ‘ns omhoog waardoor ik niet meer lager lig. Moet ik dan een leuke variant maken op de naam om dat duidelijk te maken?

Da’s ieders eigen keuze denk ik, maar ik merk dat ik het niet praktisch vind. Als ik 24/7 (of in ons geval TPE) zeg, snappen mensen wat ik bedoel. Ze snappen wat de insteek van onze relatie is; wat het doel is waar wij naartoe werken, wat wij graag zouden willen bereiken in onze D/s, et cetera. Het geeft zelfs een idee van waar wij ons prettig bij voelen. Daar kan ik allerlei mooie dingen van maken van Not So Total Power Exchange tot Attempting to Achieve a Total Power Exchange en wat je maar kunt verzinnen, maar iedereen snapt met de ‘gewone’ term ook wel wat ik bedoel. Ik kan ook nog M/s oftewel Master/slave gebruiken, wat ik zelf ook passend vind, maar wat in Nederland weer minder gebruikt en minder bekend is. Daardoor veroorzaakt het dus weer problemen in de communicatie, want mensen lezen het en vragen zich af “Wat bedoelt ze dáár nu weer mee?” Dat probleem heb ik met termen als 24/7 en TPE niet. Dat een 24/7 niet compleet 24/7 is, en een TPE niet compleet Total, lijkt mij geen belemmering in de communicatie.

Ik blijf dus maar gewoon bij de naampjes zoals ze zijn, en als mensen meer willen weten over mijn relatie, leg ik dat met liefde uit. Gaat het puur om wat ik ongeveer uitspook, dan werkt het algemene naampje ook wel. Zolang anderen maar snappen wat ik bedoel, is het m.i. prima: de boodschap komt over. En daar gaat ’t om!

4 reacties:

Slettebak zei

Ik noem D/s relaties 24/7 wanneer er niet een duidelijk begin en einde van spel wordt aangegeven. Dus niet 'zolang je deze collar om hebt ben je mijn sub' en niet (enkel) 'schat, ik heb zo'n leuk idee voor een scene, zullen we afspreken dat je me woensdagavond in elkaar gaat slaan?'.
Ik zou jullie relatie zonder moeite 24/7 noemen.

Sab{R}ina zei

Da's ook weer een definitie inderdaad, leuk! Die had ik er nog niet in meegenomen. Ik kom zo veel verschillende betekenissen tegen, dat ik 't toch wel 'ns de moeite vond om mijn hersenspinsel daarover neer te pennen ;-).

Overigens maak ik me er zelf ook niet zo veel zorgen over welke sticker erop moet, maar 't is wel iets wat mij bezig houdt omdat het zo'n hot topic lijkt te zijn. :-)

Bianca^ zei

Mijn definitie van 24/7 is dat de Dominant 24/7 het recht heeft om van zijn dominantie gebruik te maken. De keuze is aan de Dominant of hij het doet.

Sylvana zei

Ik denk bij een 24/7 ook vooral aan een relatie waarin de Dominant 24/7 gebruik KAN maken van zijn Dominantie, maar dat niet hoeft. Ik vind het niet meer dan logisch dat er soms andere belangrijke dingen zijn, waardoor de Dominantie even naar de achtergrond verdwijnt. Maar dat KAN dan elke seconde weer op de voorgrond komen. En dat sluit dus aan bij het idee van Slettebak, dat in een 24/7 geen vast begin- en eindpunt van een spel is, maar dat er gewoon de hele tijd iets kan gebeuren.

Een reactie posten