Geaardheid

Geaardheid is iets waar regelmatig over geschreven wordt op verschillende bdsm-fora. Geaardheid is voor mij niet iets wat in hokjes te proppen valt. Ik zie het meer als een glijdende schaal met allerlei mogelijkheden er tussen. Voor mij valt mijn geaardheid uiteen in meerdere delen.

Als eerste de meest gebruikte manier om geaardheid aan te duiden. Ben je hetero of homoseksueel of iets er tussen in. Ik noem mezelf biseksueel. Ik zou mezelf niet helemaal in het midden van de schaal zetten, maar toch wel dicht erbij. Ik merk dat ik in de praktijk een voorkeur voor een relatie met een man heb, maar of dat niet ook deels komt doordat dit normaler en geaccepteerder is weet ik niet. Ik heb weleens een kortdurende relatie met een vrouw gehad, maar dat is door andere omstandigheden nooit een langdurige relatie geworden. Daarnaast heb ik heel regelmatig seks gehad met vrouwen. Dit is voor mij ook iets wat ik belangrijk of prettig vind dat ik de mogelijkheid heb hiertoe binnen mijn relatie. In de praktijk gebeurt er niet eens zo vaak iets mee, maar de rest van mijn leven die kant van mezelf negeren zou niet goed voelen.

Dit brengt me meteen tot een volgend onderdeel van mijn geaardheid: monogamie versus polyamorie. Ook hier zou ik mezelf ergens in het midden zetten, wel dichter bij polyamorie als bij monogamie. Ik gaf net al aan niet volledig monogaam te willen zijn. Daarentegen wil ik ook geen twee gelijkwaardige relaties. Fragile Tension is de enige met wie ik echt wil samenleven en met wie ik bijvoorbeeld ooit kinderen zou willen. Ik sluit niet uit dat ik (of wij of hij) ooit een tweede relatie zou hebben, maar dat zou voor mij wel duidelijk een andere vorm moeten hebben als de relatie die ik met hem heb. 

Je hebt denk ik ook een schaal tussen vanille en bdsm. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die een kinky kant hebben of soms een beetje pijn ondergaan of geven leuk of spannend vinden. Toch is het voor hen geen bdsm, maar gewoon iets om in bed mee te spelen. Ik ken ook mensen die alleen van seks kunnen genieten als er een bdsmaspect in voorkomt. Die zitten voor mij volledig aan de bdsmkant van de schaal. Ik zit zelf wel duidelijk aan de bdsmkant. Ik vind het fijn om dit in mijn (seks)leven te hebben en vind het ontzettend leuk om naar bdsmfeestjes te gaan. Ook in bed is het een belangrijk aspect. Toch kan ik ook genieten van lieve en zachte seks op zijn tijd. Maar als ik een keuze moet maken tussen nooit meer harde of nooit meer zachte seks (mmm vreemde woordkeuze) is de keuze heel simpel. Harde seks of bdsm is veel belangrijker.

Dan kan ik voor mij nog een laatste schaal verzinnen die belangrijk is voor mijn geaardheid, namelijk die tussen sub en dominant. Ik ben ooit begonnen als overtuigd sub. Ik wilde onderdanig zijn, pijn ondergaan en gebruikt worden, kortom sub dus. Dit is voor mij nog steeds het belangrijkste deel van dit deel van mijn geaardheid. Toch noem ik mezelf inmiddels switch. Ik ben in de afgelopen jaren steeds een beetje meer gaan domineren en kreeg daar ook langzamerhand steeds meer lol in. Ik heb nog weinig alleen als dominant gespeeld, maar de ervaringen die ik daarmee heb maakte wel dat ik die kant graag verder wil gaan ontdekken. 

Kortom geaardheid is voor mij een heel breed begrip wat in allerlei delen uiteen valt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie gedachten hierover zijn. 

4 reacties:

Sunnie zei

Jeetje Yara mooi stukje om te lezen zeker nu ik hier zelf mee aan het stoeien ben.
Ik kan me er wel goed in vinden. Alle stukjes bij elkaar vormen je tot wie je bent. Een soort van puzzel. Daarom is ook geen relatie gelijk.
Dus duidelijk en mooi om te lezen

Sylvana zei

Mooi stukje Yara en ik kan me er ook goed in vinden. Ik heb voor mezelf wel duidelijk hoe het bij mij zit, alleen FoggyP heeft het nog niet zo duidelijk. Dus we zijn samen nog een beetje aan het stoeien hoe het nu moet nu ik de sub van puppysjors en Pester ben, in hoeverre hij monogamiteit dan belangrijk vindt etc.

Roza zei

Ik zie geaardheid (of "object of choice") niet als iets vaststaands. Bijna iedereen die van zichzelf weet op zowel mannen als vrouwen te vallen, zal zich herkennen in dat de drang naar 't een of 't ander verschilt op verschillende momenten. Ik denk daardoor dat biseksualiteit meer vloeibare status is, waarin je telkens op zoek gaat naar waar je nu zin in hebt of wat je nodig hebt.

Anoniem zei

Inderdaad goede aanvulling Roza. Geaardheid staat niet vast. Drang naar het een of het ander herken ik niet specifiek. Ik vind beiden leuk en afhankelijk van de persoon in kwestie. Ik merk dat ik eigenlijk meestal aan allebei behoefte kan hebben, maar dat ik in de ene periode meer zin heb om buiten mijn relatie met iemand anders iets te doen als de andere periode. Als ik in een enigszins monogame periode zit heb ik de praktijk alleen een man tot mijn beschikking. ;-)

Een reactie posten