Toleratie voor BDSM in het openbaar.

Vandaag dook er weer een topic op waar ik al eens eerder op Fetlife had gereageerd. Het was een reactie op een confrontatie van een naakte man met de politie die in Amsterdam in een witte onderbroek rondkroop. Er laaide een discussie op over dat BDSM meer getolereed zou moeten worden in het openbaar.

Nu zal ik toegeven, ik zou het mooi vinden als ik gewoon met sublief in de trein kon zitten waarbij ze op haar knietjes met haar hoofd op mijn schoot naast me kon zitten. Of dat het prominent dragen van een collar niet fronsende gezichten zou veroorzaken. Dat het mooi zou zijn als ik gewoon op z'n minst kon zeggen dat mijn vriendinnetje mijn subje is en dat we daar heel erg gelukkig mee zijn.

Maar ik hoorde in dat topic geluiden over in het openbaar gewoon een trampling kunnen uitvoeren of mensen aangelijnd rond te laten lopen. Met het laatste heb ik nu persoonlijk geen problemen, maar ik kan me voorstellen dat voor heel veel mensen dat een symbool is voor onderdrukking. Voor het D/s stel misschien wel het hele idee, maar voor de normale mensen die helemaal niets hebben met BDSM is dat toch best wel een beetje beangstigend kan ik me voorstellen. Nu is het geen raar gezicht op bijvoorbeeld castlefest, maar dat komt deels ook door de setting. Met verkleed zich daar. Men is iemand anders. Als je daar als aangelijnt subje over het gras loopt, dan wordt je gezien als iemand die speelt dat die een slaafje is. Als je dat zou doen in een druk winkelcentrum, dan valt dat woordje speelt weg! En nu we het toch over symboliek over onderdrukking hebben, was er niet een hele discussie gaande over de boerka en het hoofddoekje. Hoofddoekjes verbod, vind ik wel een interessant raakvlak hebben hiermee dan.
Maar overduidelijke spel elementen zoals flogging, caning, bondage of trampling in het openbaar? Nee, daar zit ik anders als BDSMer ook niet op te wachten hoor! Doe dat lekker thuis dan! Ik zit niet te wachten op een kruipende man in een witte onderbroek, hoe geil de bijbehorende Domina eruit zou zien. Ik zit net zo min te wachten op mensen die in het openbaar seks gaan hebben. Ik heb daar gewoon totaal geen behoefte naar. Tuurlijk, het is lekker spannend enzo. Dat snap ik helemaal. Maar ik heb geen zin om zoiets te hoeven zien.

Maar wat ik me wel eens afvraag, of de mensen die zo hard roepen dat ze hun flogging in het openbaar willen kunnen doen (misschien in de achtertuin maar toch enigzins zichtbaar en hoorbaar voor de directe omgeving) wel eens denken bij de mogelijke gevolgen die zoiets zou kunnen hebben. En voor mij springt daar altijd meteen 1 gevolg heel erg naar boven: het "Hiding in Plain Sight" (HiPS) aspect.

Wat bedoel ik nu met HiPS? Stel, we zijn in een samenleving waar al jaren BDSM normaal is, en ook op de straat voorvloeit. Gelukkig subjes dartelen aan de lijn vast naast hun Dom, stoute subjes worden ter plekke gestraft met een spanking of ander mep-werk en zelfs sommige vanilla's spreken Doms aan voor het wangedrag van hun subje. Je kan gewoon je Roleplaying uitvoeren in het openbaar en niemand doet moeilijk meer als jij tijdens je spel je subje gagged met je hand over de mond en de auto in sleurt terwijl ze een tegen spartelt. Zelfs de bezorgde omwonende die toch even komt kijken laat je even weten dat het om een spel gaat en zich nergens zorgen om te maken heeft. En dan, een week later, lezen ze over een ontvoering waar zij een week geleden nog over te weten kregen dat het om een spel ging.

Dát is wat ik bedoel met HiPS. Een misdaad als ontvoering, mishandeling of verkrachting zou kunnen verbloemen onder het mom van dat het allemaal een BDSM spel is. Wat als die man in z'n onderbroek daar zo kruipt omdat zijn vrouw een ongelooflijk mishandelende trut was, die hem daar over de straat liet kruipen om zijn waardeloosheids-gevoel te voeden en hem zo te manipuleren om hem te laten doen wat ze wil. Want tjsa, zo kan chantage ook gewoon werken.

Ander aspect: opgroeiende kids die leren van hun omgeving wat normaal is. Nu wil ik heel eerlijk zijn als BDSMer, maar iemand slaan als die niet doet wat je zegt vind ik geen normaal gedrag. Het mag misschien normaal zijn voor mij en m'n subje, maar daar houdt het ook bij op. Probeer die nuance eens uit te leggen aan een kind van 5. Ik zou niet willen dat mijn kids naar 'geweld' zouden grijpen om hun zin te krijgen, of zouden ingeven aan de dwang van iemand anders. Het is ongelooflijk lastig tot misschien onmogelijk om te voorkomen dat je gaat polariseren tijdens het opvoeden, waarbij naar mijn gevoel het nagenoeg onmogelijk is om allerlei uitzonderings situaties uit te leggen wanneer iets wel en niet door de beugel is. En voor het gros is een spanking voor een slechte onvoldoende of teleurstellende seksuele qualiteiten niet iets wat door de beugel kan. BDSMers zijn nu eenmaal in de minderheid, en daarom ook per definitie van het woord normaal is het wat we doen niet normaal. Wat wij uitspoken zijn uitzonderlijke handelingen.

Wat ik zou willen, is niet dat BDSM als normaal beschouwd wordt. Nee, ik zou dat absoluut niet willen. Wat ik wel zou willen, is begrip. Niet veroordeeld worden voor die hobby. Dat je niet je baan kwijt zou kunnen raken als bekend wordt dat je aan BDSM doet. En dat voor de algemene zeden, de BDSM net als een volle pot seks gewoon binnen de deuren thuis hoort.

-Lumen1987

0 reacties:

Een reactie posten