BDSM Contracten

Een tijdje geleden vertelde een vriendin van me dat zij en haar subje een contract gingen opstellen. Ze was enigzins verrast over dat ik positief op het hele aspect van BDSM Contracten reageerde, juist vanwege een eerdere post die ik op dit blog had geschreven. Ze dacht dat ik contracten niet leuk zou vinden omdat die op een 'Lifestyle' zouden slaan. Maar daar kijk ik dus anders naar, en dus besloten om die gedachte eens te gaan delen.

Wat ik fijn vind aan contracten, is dat het duidelijkheid verschaft. Je kan er verwachtingen in vastleggen, regeles, richtlijnen, of zelfs training targets als je dat zou willen. Hoe je er ook naar wilt kijken, het weet grijze en vage gebieden op te lossen. Een mooi voorbeeld daarvan zou kunnen zijn wanneer sublief gehoorzaam behoort te zijn en wanneer ze gewoon mag gaan plagen en klieren op een vriendschappelijke manier, iets wat mogelijk van toepassing is binnen een D/s waar ook een liefdesrelatie aanwezig is en een deels een machtsoverdracht aanwezig is. Je kan er dan in vastleggen dat wanneer sublief haar collar om heeft, dat ze dan gehoorzaam acht te zijn. Dat wanneer ze Boeien draagt, of welke vorm dan een symbool dat met BDSM te maken heeft draagt, ze gehoorzaam moet zijn. Als deze randvoorwaarden niet ingaan, is ze vrij om vriendlief ook eens te kietelen en wat te stoeien en te plagen, zonder daar gecorrigeerd of gestraft voor te worden. Gewoon, zoals vanille mensen dat ook wel eens doen.

Een ander iets wat je er in zou kunnen opnemen, is wanneer sublief een beklag mag maken naar een straf die ze heeft ontvangen. Laten we eerlijk zijn, een Dom zal ooit eens een vergissing ergens in maken ten nadele van sublief. Zelf ben ik van mening dat als een straf aantoonbaar onterecht is, dat die dan vervalt. Iets wat makkelijk kan ontstaan als de Dom ergens vanuit gaat maar diens aannames of diens verwachtingen aan de sub niet duidelijk overcommuniceert, met als gevolg dat de Dominant teleurgesteld is in het gedrag van de sub omdat die niet aan de (niet genoemde) verwachtingen voldeed. Sommigen vinden het goed recht om de sub dan nog steeds af te straffen, anderen niet (zoals ik). Voor mij zou zo'n clausule voor het beklag geven over de fairness van een bepaalde straf dus in een contract gezet worden, om sublief duidelijk te maken dat zij het recht heeft om voor zichzelf op te komen als ik ten onrechte ik haar ergens voor af zou straffen.

Ik ben iemand die erg van duidelijkheid en fairness houd, maar ook van openheid. En dit alles kan je verschaffen door middel van een Contract. Je kan erin zetten wanneer het contract (of delen van het een contract) in zouden gaan, wat nuttig kan zijn om vast te leggen wanneer er bepaalde protocol van de sub verwacht wordt. Aangeven dat sublief ten alle tijdens seksueel beschikbaar moet zijn, waar en hoe en naar wie dan ook, of dat je erin kan zetten dat sublief om de dag 30 minuten aan fitness bezig zal zijn.

Wat zou ik er dan zowel in zetten dan? Ik zou er in ieder geval de regels voor de sub in zetten. Wanneer er bepaald protocol in behoort te gaan, vast leggen welke rechten ze ten alle tijden zal behouden en welke rechten enkel in bepaalde context opgaan (en wat die context dan is). Ik zou erin op nemen dat sublief een gegeven aantal keer bepaalde oefeningen zal moeten doen, afhankelijk van waar we op dat moment mee bezig zijn om te verbeteren. Oh, en erin zetten dat ze niet op haar nagels mag bijten.
Maar dat dan ook samen met elkaar opstellen, en ook vastleggen hoe vaak we het er terug bij pakken en dingen aanpassen. Want voor mij is een contract geen statisch iets, maar een levend document dat zich gaande tijd aanpast naar onze wensen.

-Lumen1987

0 reacties:

Een reactie posten