Het stemrecht van het 'eigendom'; Stemmen & BDSM

Zo vlak op de dag dat er weer gestemd kan worden, moest ik opeens aan dit interessante onderwerp denken. Hoe zit het nu eigenlijk met het stemrecht van hen die 'owned' zijn. Zij, die officieel eigendom zijn van hun dominant, hebben doorgaans volgens de Nederlandse regels gewoon recht om hun eigen stem uit te brengen. De vraag voor mij dan: "Hoe zit het dan met die eigen stem? Is het nog echt de stem van sublief zelf, en niet gewoon het verlengde van de wensen van de Dom?"

Binnen de BDSM vind ik dit eigenlijk een bijzonder interessant onderwerp op het moment. Als je kijkt naar mensen die in een relatie zijn waarvan gezegd kan worden dat de sub (of slaaf/slaving is misschien dan een betere verwoording?) eigendom is van iemand. Ik heb wel eens mensen horen roepen (wel via internet dan, niet in persoon) dat het eigendom van hun eigendom, ook van hen is. Of gewoon van hen, zonder het 'ook' erin. In diezelfde lijn zou je dan ook de stem van je subje als je eigen kunnen maken. Sure, er is geen mogelijkheid voor Domlief om werkelijk met zekerheid te weten of sublief inderdaad gestemd heeft wat je hem of haar hebt opgedragen, maar dat zou er vast nog wel uitgemarteld kunnen worden. En ik denk dat je toch wel enigzins kan aannemen dat men wel eerlijk zou zijn.

Als er expliciet is aangegeven dat stemrecht buiten de macht van de Dom valt, dan zou dit niet voorkomen. Maar dan bedenk ik me wel eens, in hoe verre sublief toch wel gaandeweg in een relatie een extensie wordt van de Dom. Mogelijk dat daarin de stem-voorkeur ook overgenomen wordt.
Als er niets is afgesproken over de macht over het stem vermogen van sublief, wat dan? Stel dat Domlief een stemkeus oplegd. Of sublief erin manipuleerd om zich eraan te houden (weekje extra in je chastitybelt, tenzij je liever toch gewoon op XYZ stemt... Jouw keuze hoor...) op een bepaalde partij te stemmen. Het zou anders nog wel eens wat "Goede Gesprekken" kunnen opleveren.

En in hoeverre is het nu ethisch te noemen? Naar mijn weten is het een onderdeel van de grondwet dat iedereen met het recht om te stemmen die vrij mag doen, en dat er niet achterhaald mag worden wie wat gestemd heeft zonder diens toestemming. (Als ik het fout heb, please let me know!) Sure, we hebben binnen een BDSM relatie doorgaans te maken met het hele 'consensual' aspect, maar het lijkt in mijn mening toch wel een beetje op een bordercase bij een grondwet.

Hoe kijk ik er nu zelf tegen aan? Ik zou zelf nooit mijn subje opdragen een bepaalde stem wel of niet uit te brengen. Ik vind dat 't niet aan mij is. Daarnaast ben ik absoluut niet in de politiek bedreven en houd ik me er niet zoveel mee bezig. Dus dan zou ik het absoluut stom vinden als ik dan ga opleggen wat sublief moet doen in een gebied waar ik totaal geen knowhow van heb. In het verlengde ervan, zou ik zowiezo nooit op een gebod (in de situatie dat ik een D heb dan) om een stem uit te brengen op een partij als zij totaal niet met politiek bezig is. Mocht zij wel druk bezig zijn met politiek zijn, en kan aantonen waarom ik op een bepaalde partij zou moeten stemmen en ik zou me daar enigzins in kunnen vinden, dan ben ik er denk ik wel bereid in om te stemmen. Niet omdat ik het moet, maar eerder vanwege het pleaser aspect. En die gedachte voelt voor mij eigenlijk wel een beetje fout aan om eerlijk te zijn, maar ik denk dat 't wel zo zou zijn wat ik zou doen in die situatie. Vooral omdat ik toch anders niets met m'n stem doe waarschijnlijk. Ik heb me al meer dan eens 'schuldig' gemaakt aan blanco stemmen, gewoon omdat ik vaak genoeg niet 1 duidelijke partij eruit voel springen die bij me matched. Dus ja, dan iedereen maar een beetje I guess.

Maar ik ben dan wel nieuwsgierig, hoe andere mensen hier naar kijken. Wat is hun eigen ervaring hiermee? Heb je er eigenlijk ooit wel eens stil bij gestaan om grenzen te leggen bij je stemvermogen? Als Dom zijnde, vind je het okey als je de stem van je sub bepaald? Zijn daar nog bepaalde randvoorwaarden aan? Wel eens met die gedachte gespeeld? Voor de mensen die onder de label 'het eigendom van' vallen, hoe kijken jullie daar eigenlijk naar? Hebben jullie wel eens hierover gesproken?

-Lumen1987

3 reacties:

Kelly zei

0_0 Ik heb net een harde grens ontdekt.

Voleuse zei

Je zou je D dan gewoon een volmacht kunnen geven. dan weet hij zeker dat je stemt wat hij wil...

Anoniem zei

Ik heb toen ik nog s was, ooit een keer mijn stem gegeven aan mijn D. Dat was vrijwillig en puur omdat mijn stem nog goed gebruikt ging worden, aangezien ik toen die keer anders helemaal niet gestemd zou hebben.
Echter, afgelopen verkiezingen heb ik zijn stem mogen gebruiken, om precies dezelfde reden, maar dan dus ondersom.
Het was dus niet door onze D/s verhouding, maar puur vanwege de verkiezingen en waar we voor staan. In dit geval, de politieke voorkeur van de ander, bij gebrek aan een eigen voorkeur voor die ene keer.

Een reactie posten