Voor de bloggers 'out there'

Ik ben zelf een trouwe volger van HowTo Wiki, gezien ik graag een totale 'Jack-of-all-Trades' ben. Vandaag kwam er een leuk stukje langs in de highlights, namelijk:
Earn the Respect of Other Bloggers

Het is een stukje over hoe je respect van andere bloggers (maar ook lezers) kan vergaren (yeah, I know... no surprise there), en ook wat tips waardoor je blog positief mee ontvangen kan worden. 'Good quality content' is zeker wel te maken, al helemaal als je over je eigen beleving schrijft of leuke ideetjes schets waarmee je in je hoofd hebt wezen spelen. Een tip die ik zelf wel eens toepasbaar vind voor mensen op fora of op Fetlife discussies, is het punt "Chill on disrespecting other bloggers". Ik heb nog geen blogger zich 'bashen' op een lezer of een andere blog, al zie ik dit gedrag wel gebeuren op fora. Mensen die zelf soms ook wel eens een blog bijhouden. Ik heb ook wel eens een slip-up gemaakt in dat gebied. Maar toch wel een goed punt om in het achterhoofd te houden, dat het niet alleen slaat op je gedrag op je blog, maar je gedrag daarbuiten ook zeker een rol speelt.


Een erg goede vind ik zelf "Be honest about your information sources". En dat eigenlijk wel voor menig iets wat je in het digitale wereldje doet. Het is lastig om niet 'gewoon even snel een bijpassende afbeelding' van het internet te plukken en op je blog te plakken. Maar het siert je toch wel om aan te geven waar je een afbeelding vandaan hebt. Misschien is er wel illustrator 3 uur bezig geweest om uiteindelijk die afbeelding te hebben gemaakt. Of iemand die uren gestoken heeft in een overzicht over touwen en materiaal eigenschappen. Of iemand die gewoon de moeite heeft genomen om een stel leuke ideetjes neer te pennen om anderen te inspireren. Zelfs al was het een bron van inspiratie voor je eigen ideetjes, neem even de moeite om die bron dan in het zonnetje te zetten.


Dus voor het bloggende publiek, doe je goed aan de bovenstaande link. (of uberhaupt aan HowTo Wiki, wie weet wat voor leuks jij nog tegen kan komen voor jezelf!)
- Lumen1987

0 reacties:

Een reactie posten