M/s? TPE? D/s? IE? HD? DD/s? DD/g?

Er zijn zoveel verschillende naampjes die gebruikt worden om relatievormen in BDSM-land te omschrijven, dat menigeen door de bomen het bos niet meer ziet. Het lijstje in de titel is maar een begin; er zijn er nog zo veel meer, en zelfs bij deze zou ik zelf haast gillend gek worden.

Voor de duidelijkheid in ieder geval maar even de bovenstaande op een rijtje (ik kan immers nooit weten wie dit leest, dus misschien is er wel iemand out there die 't nog niet kent. Hi iemand! Leuk dat je hier leest!):
M/s = Master/slave
TPE = Total Power Exchange
D/s = Dominant/submissive
IE = Internal Enslavement
HD = Huiselijke Discipline
DD/s = DaddyDom/submissive
DD/g = DaddyDom/girl

Ik heb ze bewust niet gedefinieerd, maar enkel uitgeschreven. Het definiëren brengt namelijk het punt omhoog dat iedereen een andere definitie heeft voor elk woordje zo'n beetje, en men het ook regelmatig beter weet dan anderen. Hell, als ik soms definities tegenkom, vind ik dat zelf ook! :D

De gigantische overdaad aan labeltjes en naampjes is voor mij de laatste tijd steeds meer een irritatiefactor geworden. Of eigenlijk niet eens alleen een irritatiefactor, maar ook een punt dat bij mij voor verwarring en onzekerheid zorgt. Welk naampje wil ik nu? Met welke label identificeer ik me? Dat heb je natuurlijk ook met sub/bottom/slavin/masochist/onderdanige/iets, maar daarin ben ik er wel redelijk uit, ik identificeer me op dit moment als slavin. Klopt meer bij mijn gevoel. Verandert misschien wel weer, who knows, maar for now houd ik 't daar maar op :-).

Met het identificeren van onze relatie heb ik het echter een stuk moeilijker. We identificeren onze relatie al een tijd als een TPE, een name tag die we inmiddels 3 jaar geleden gekozen hebben omdat het toen het beste paste bij wat wij voelden en waar wij stonden/heen wilden met onze relatie. We streefden op dat moment naar een relatie waarin Romanticide zo veel mogelijk de macht zou hebben om over elk aspect van mijn leven te beschikken, en waarin ik dat dus toe zou staan, of course.

An sich is dat nog steeds wat wij willen. Toch ben ik gaan twijfelen over de label TPE, mede vanwege de vrijwel enkel negatieve reacties die we erop gekregen hebben. No offence intended naar de mensen die 't niet op de term hebben hoor, maar het is voor mij best moeilijk gebleken om steeds weer tegen een muur van vooroordelen en veroordelingen op te lopen. De reacties varieerden van "Jullie hebben helemaal geen TPE" en "Mensen met een TPE voelen zich beter dan andere BDSM'ers" tot "Knock yourself out, maar ik vind de naam gewoon lelijk" en "Waarom noem je het niet gewoon een D/s?". De laatste zijn natuurlijk een stuk minder vervelend, maar toch, in het algemeen was het veel negativiteit.

Dat is niet de reden geweest voor mij om te zeggen "Ik wil iets anders", though. De reden daarvoor is er niet één specifiek, maar zijn er een aantal. Onder andere een gesprek dat ik een tijdje geleden met iemand had over machtsuitwisseling, over TPE en over de term macht an sich. Door dat gesprek ben ik anders gaan kijken naar machtsuitwisseling als term, en ben ik daar meer vraagtekens bij gaan zetten. Ook het feit dat we in de afgelopen 3 jaar, na het maken van die keuze voor TPE dus, nog veel andere namen tegengekomen zijn voor WIITWD, waarvan sommigen eigenlijk ook wel passend waren.

Één term viel daarin meer specifiek op: M/s. Het omschrijft namelijk precies wat wij voelen; ik ben Romanticides slavin, Hij is mijn Meester. Simple as that. Bezwaar tegen die term zou kunnen zijn dat verschillende mensen verschillende invullingen geven aan de termen Meester en slavin (denk maar aan de "Ja meestah" in de beruchte BNN-aflevering), maar ah well, dat is met elke term zo. Bij TPE wordt toch nog vaak gedacht in termen van slav(inn)en zonder ruggegraat, Meesters die hun eigendom afsluiten van de buitenwereld en meer van zulks, terwijl dat niet bepaald beelden zijn die passen bij onze beleving.

Nadat Romanticide en ik hierover gepraat hadden, merkten we beiden op dat we de term M/s eigenlijk prima passend vinden bij onze relatievorm. Er is inhoudelijk weinig veranderd dat reden is voor de naamsverandering; we ambiëren nog steeds een relatie waarin hij de beslissingsbevoegdheid heeft (om het woord macht maar niet te gebruiken *grijns*) over alle aspecten van mijn leven, dat is niet anders geworden. Het jasje met de label "TPE" voelt alleen net iets minder goed passend dan het jasje "M/s" in onze huidige beleving. Dus tada, ik zal de komende tijd vast vaker over M/s praten!

1 reacties:

Lumen1987 zei

Elke keer als ik ergens binnen de BDSM community M/s zie staan, denk ik nog eerder aan "multiple sclerose" dan aan Master/slave.

Blijkbaar ben ik nog erg onschuldig enzo :P

Een reactie posten