'Sublijst' anno nu

Afgelopen weekend hebben JT en ik het gehad over sublijstjes. De dagen erna heb ik enige tijd gespendeerd om een beeld te vormen wat ik nu eigenlijk van sublijstjes vind. En eigenlijk is mijn mening er niet echt over veranderd: ik vind ze ondingen. Toegegeven, in het begin toen ik nog een onschuldig groen blaadje was vond ik ze nuttig, omdat het me een beetje een soort overzicht gaf van wat er allemaal mogelijk is binnen de BDSM. Dingen die ik niet kende kon ik opzoeken enzo leerder ik aldoende over de wondere wereld van de BDSM.

Ondertussen loop ik alweer meer dan anderhalf jaar actief rond in de BDSM scene, en heb ik al lang en breed dat punt gepasseerd waar de dingen op zo'n lijst nieuw zijn. Ik begon sublijsten maar een beetje suffe dingen te vinden, gezien het zo weinig vertelde eigenlijk. Kreeg ik een sublijst onder mijn neus geschoven, dan voelde die net als elk andere sublijst die ik had gezien. 5jes bij seks en bondage, 1tjs of nulletjes voor hoofdhaar scheren... etc. Maar ik vond ze ook zo weinig nut bieden om iemand te leren kennen, omdat al die lijstjes een beetje dezelfde indruk op me achter lieten. Het is niet echt dat ik een unieke sublijst ben tegen gekomen.

Dus ben ik gaan brainstromen over wat ik nu, in mijn huidige stand binnen de BDSM scene, zou willen zien in zo'n BDSM lijstje. Bij deze de punten die naar boven kwamen:

  • Een lijstje moet een persoonlijke inslag hebben. Leg 2 lijstjes van 2 verschillende personen naast elkaar, dan moeten ze ook als verschillend overkomen.
  • Het moet niet als 'werk' voelen om de sublijst door te lezen.
  • In lijn met het bovenstaande: de lijst moet een overzicht bieden waarin iemand binnen 2 minuten al een soort beeld heeft kunnen vormen van persoon in kwestie, maar na een kwartier te hebben geïnvesteerd in de sublijst toch zeker veel details naar boven gehaald kunnen worden.
  • Het moet makkelijk zijn om je sublijst aan te passen afhankelijk van nieuwe ervaringen die je hebt opgedaan, of nieuwe dingen die je over jezelf hebt geleerd.
Een reguliere sublijst, wat voor mijn gevoel niets anders is dan een enquete, voldoet niet aan punt 1, 2 en 3. #1 mislukt omdat de lijsten er allemaal hetzelfde uitzien. De enige manier om daar wat aan de doen is het bestandje ofzo nog aan te passen met kleurtje, afbeeldingen etc. Maar ik heb nog geen enkele persoon leren kennen die zoiets heeft gedaan.
#2 mistlukt vanwege het feit dat een sublijst heel erg droge stof is. Het is geen format waar je je creativiteit in kwijt zou kunnen, en het is ook niet iets dat lekker makkelijk leest.
#3 afhankelijk van de structuur van een sublijst kan je soms makkelijk aan de informatie komen waar je naar zoekt, of dat lukt je niet. Met als gevolg dat je het hele ding moet hebben gelezen voordat je er een beetje een beeld van een persoon heb kunnen vinden. Punt 4 is goed te doen, zeker als je bekend bent met de structuur van de lijst.

Als ik die vier punten op oog hield, moest ik denken aan hoe HTML en XML in elkaar zitten. Dit zijn software technische 'talen' te noemen, met de eigenschap dat je makkelijk dingen aan een bestaande structuur kan hangen. De manier hoe dit in zijn werk gaat, is te vergelijken met een wiskundige boom

Een wiskundige boom
Een wiskundige boom staat bekend dat deze een startpunt heeft. Die punt, of ook wel een knoop, noemt men de wortel van de boom. In het bovenstaande plaatje zou knoop 6 de wortel kunnen zijn. Elke knoop kan een willekeurig aantal bladeren hebben, wat knopen zijn verbonden met een andere knoop. Een boom kan enkel in de breedte (één knoop krijgt steeds meer bladeren) groeien of in de lengte ( opeenvolgende knopen krijgen 1 of meerdere bladeren).

Met deze analogie kan je ook een sublijst maken lijkt me. De wortel stelt mijzelf voor. Gezien ik een switch ben, zijn er de knopen "sub" en "Dom" bladeren van mij. Als Dom heb ik bladeren als "Dingen die ik leuk vind", "Triggers", "Dingen die ik niet leuk vind". Ga zo maar door. Komt dit je bekend voor? Waarschijnlijk ken je dit idee beter onder de naam woordweb of mindmap.

Omdat afbeeldingen meer zeggen dan woorden, en omdat het al een redelijk lang stuk begint te worden: Hier is mijn BDSM-lijst anno nu. Dé moderne, nuttige sublijst van 2012!

-Lumen1987

1 reacties:

Anoniem zei

Geweldig!! Wat een prachtig idee zo. Helaas voor mij nu nog niet weggelegd (ben een startende sub) maar ik ga wel even een linkje naar deze blog plaatsen op mijn eigen blog omdat dit idee wat aandacht verdient ;-)

Groet,
Rae

Een reactie posten