D-types

Vandaag voel ik de 'noodzaak' om wat te schrijven over D-types. Vaak als ik denk over dominanten, dan categoriseer ik ze ook snel naar hun algemene stijl van werken en handelen. Ik hecht eigenlijk niet zoveel waarde aan die categorisatie, maar als sub zijnde is het al wel snel een selectie factor of ik me overgeef aan iemand of niet. Vraag me niet waarom, daar ben ik nog niet achter. Misschien zou cathegoriseren een verkeerde term zijn, want wat ik straks omschrijf zijn eigenlijk eerder 2 extremen van 2 spectra. Je zou het cathegoriseren misschien ook "eigenschappen toekennen" kunnen noemen.

Als sub val ik voor de dominanten die je als Verzorger zou kunnen bestempelen. Het zijn de mensen die veel tijd in hun subje steken, voornamelijk in de band tussen beide partijen te verbeteren. Denk daarbij aan knuffelen, veel checken of alles nog okey is en graag hun sub zonder specifieke reden willen verwennen (als is het met iets heel simpels zoals een aai over de bol). Vaak zijn het D's die macht over hun sub verwerven door zich te ontfermen over hun subje en die dan ook steeds meer controle en macht overdraagt aan diegene vanwege een soort geven-en-nemen dynamiek. Een Verzorger verwacht dat de sub iets voor jou zou willen doen, en je er enkel om hoeft te vragen en meer dan dat eigenlijk niet meer nodig is om gehoorzaamheid te krijgen.

Een categorie van dominanten die mij dus ongelooflijk tegen staan, zijn de Diva's. Dominanten die subjes eerder als een middel tot een doel zien, en als een waardevol persoon op de tweede plek als het ware. Ik stop daar als snel de mensen die zich als God(des) portreteren. Tot nu toe ben ik deze 'figuren' bijna enkel online tegen gekomen, en dat vind ik ook maar een goed iets. Voor hen zou het eigenlijk een eer moeten zijn voor een subje om met de Diva te mogen spelen, dat dát beloning op zich al moet zijn. Als je mazzel hebt, komt er na het spelen nog een "dank je wel" vanaf. Daarentegen, is dit wel bijna dé perfecte persoon voor subjes die zich graag uitgebuit willen voelen (ik hoor daar dus absoluut niet bij).

Een andere categorie is zou je de Planner kunnen noemen; Iemand die overdreven gezegd een heel draaiboek in zijn hoofd heeft als het om spel gaat. Het is iemand die gefrustreerd kan raken wanneer het spel niet zo verloopt zoals hij of zij eigenlijk had bedacht en kan soms ook erg moeite hebben om gewoon op diens gevoel af te gaan. Raakt soms ook nog wel eens vast in routines. Kan daarbij soms wel heel goed spanning opbouwen en de intensiteit van het spel goed op- en afbouwen en heeft vaak niet last van dat er bijvoorbeeld tijd tekort kwam voor sublief om terug op aarde te kunnen komen (iets wat in de heat of the moment wel eens vergeten kan worden).

De Spontane Dom, die gaat er gewoon voor. Volgt zijn hartje en ziet wel waar het neer komt. Luisterd nauw naar diens gevoel of weet gewoon waar hij of zij zin in heeft. Kan wel eens het grote geheel uit het oog verliezen dat soms ook weer z'n nadelen met zich mee kan brengen.

Nu zou ik mezelf wel kunnen omschrijven als een Planner al probeer ik wel meer spontaniteit in het geheel te kunnen brengen. Ik ben van nature een verzorgend en beschermende type, dus ik heb daarom ook wel raakvlakken met een Verzorger. Ik merk ook wel dat ik JT benader vanuit zo'n aspect, haar overtuig dingen te doen omdat zij die eigenlijk voor mij zou willen doen.
Mijn Ideale D zou dus een Verzorger zijn die enigzins neutraal zit tussen Planner en Spontaan. Dat komt omdat ik beide fijn vind als sub. Ik houd wel van de structuur die een Planner met zich meebrengt, maar vind het ook leuk om af en toe gewoon spontaan af te wijken van wat we normaal gesproken zouden doen.

-Lumen1987

2 reacties:

Lajya zei

Dank je wel zeggen? Dat is wel veel gevraagd hoor, Lumen!

Lumen1987 zei

Vind je? Ik bedank de mensen waarmee ik speel, of diegene nu Dom, sub, Switch, of iets anders is altijd eigenlijk wel.

Een reactie posten