Abortus

Een onderwerp wat slechts zijdelings het onderwerp van deze blog raakt. Toch vind ik het de moeite waard om hier een blog aan te wijden.

Iets wat ik er belangrijk vind op het gebied van seksualiteit en gezondheid is keuzevrijheid. Ik vind het fijn om in een land te leven waar je wat dat betreft ook die keuzevrijheid hebt. Sommige dingen mogen van mij nog liberaler.

Een van die vrijheden die ik erg belangrijk vind is het recht op abortus. De vrouw heeft zelf deze keuze en hoeft niet aan regels te voldoen wat betreft redenen om een abortus te plegen.

Op de site van de rijksoverheid staat hierover het volgende:
"In de Waz staat niet dat zwangerschapsafbreking alleen om een bepaalde reden mag gebeuren. Om ervoor te zorgen dat de gang van zaken rond zwangerschapsafbreking zorgvuldig is, heeft u bij abortus een verplichte bedenktijd van 5 dagen." 
Ik kwam vanmiddag een artikel tegen waarin het volgende standpunt van de PVV staat aangegeven:
"Gerbrands vindt dat aan de afbreking van een zwangerschap een 'medische afweging' vooraf moet gaan, zo meldt NRC. 'Een gehandicapt kind, het is niet leuk. Maar er zijn genoeg gehandicapte kinderen die best een goed leven hebben. Het criterium moet zijn: Kan het kind een leven zonder al te veel pijn en ellende leiden?", aldus Gerbrands."
Ik mag hopen dat de PVV nooit zo groot wordt dat het dit standpunt door gaat voeren of ze nooit zullen regeren met een partij die hier hetzelfde over denkt.

Opvallend vind ik trouwens dat Wilders bij een partij vandaan komt waarin deze keuzevrijheid juist heel erg naar voren komt (VVD) en die dit soort dingen absoluut niet zouden willen. Ook zegt Wilders voor keuzevrijheid van een individu te zijn, dit staat er echt haaks op.

Ik heb weer een reden erbij om geen PVV te stemmen....

0 reacties:

Een reactie posten